pondělí 21. července 2014

cestování s ročním dítětem / část 3. - seznam na dovolenou

Cíl byl jasný - jelikož letíme letadlem, potřebujeme se vejít do dvou 20 kilových zavazadel a 2 malých příručních zavazadel. Je samozřejmě možné připlatit si zavazadlo navíc, ale to už bysme ani neunesli. Takže jsme samotnou Lolu museli sbalit do jednoho velkého kufru a jedné malé příruční tašky, aby taky zbylo nějaké místo na naše věci.

Jako zavazadla jsme tedy zvolili jednu krosnu a velký kufr na kolečkách, malý batoh a tašku, která se vejde do kočárku. Takový rozpis zavazadel jsme totiž byli schopní ve dvou pobrat :)

Snažila jsem se vytvořit seznam tak, abych eliminovala tahání zbytečností, které se dají snadno na místě nakoupit - jako třeba přesnídávky a jednorázové pleny.

1) VYCHYTÁVKY
pár věcí, které nám pobyt na dovolené výrazně usnadnili a byli jsme fakt rádi, že je máme:

• cestovní židlička s úložným prostorem - tuhle od značky Jané už máme fakt dlouho a nemůžu si jí vynachválit. Je lehunká, dá se složit do velikosti malého kufříku a hlavně má uvnitř úložný prostor - takže i když v zavazadle zabere nějaké místo, dá se nacpat drobnostmi typu lahvičky, bryndáky nebo dětské oblečky, takže v závěru vlastně tolik místa ani nezabere. Pasuje na jakoukoli jídelní židli, takže ji využijete nejen v hotelu, ale třeba i v restauracích, které nemají dětské židličky.
obrázky stažené z www.detskydum.cz
  • kapsičky na svačinku - do jedné se vejde 120 ml ovocné přesnídávky nebo třeba jogurtu. Celou přesnídávku tedy nacpete do dvou. Otevírá se na boku, po použití umyje a naplní znova. Měli jsme dvě s sebou a bylo to fakt velké usnadnění, třeba při dlouhé cestě vlakem. Protože krmit dítě lžičkou v jedoucím vlaku by znamenalo dostřel přes celý vagón :-D Měli jsme je už dřív, hodí se třeba i na delší výlety či cesty autem.
obrázky via www.nosenideti.cz
  • chladící taška - respektive takový velký termoobal. Přenosná lednička zabírá děsně místa a navíc je jen jednoúčelová - prostě chladí a to do ní, pokud si dobře pamatuju, musíte mít předpřipravený led. Prostě letadlem by to s ní nešlo. Termoobaly jsou měkké a dají se složit do pidi velikosti. No a taky se pak dají třeba využít v zimě na horách - k udržení jídla a pití naopak teplého. My jsme měli s sebou tenhle od Butlers a osvědčil se bezvadně - bez něj si to neumím představit, Lole by všechno zteplalo a dlouhé výlety by asi nebyly úplně možné. Mimochodem je fakt docela velký, takže se do něj mimo svačiny, pití a mlíčka pro Lolu na celé odpoledne vešla třeba i naše voda a hromada ovoce.
www.butlers.cz

• Kibi - nebo jakékoli ergonomické nosítko. Bez něj bychom se v Portugalsku nedostali ani k plážím, na které se schází ze skal po velmi dlouhých schodech - s kočárem nemyslitelné.
www.kibi.cz

• pořádný sporťák - možná se to zdá jako samozřejmost, ale my jsme jednu chvíli přemýšleli, jestli si na dovolenou místo sporťáku nevezmeme radši lehčí a skladnější golfky. Několikrát za dovolenou jsme si říkali: ještě, že jsme vzali náš "teréňák"! :) Nejen že překonal různé výlety v místech, kde by se z golfek stala hromádka šrotu, ale taky má mnohem větší úložný prostor, takže jsme nemuseli tahat hory zavazadel na každý delší výlet.

2) ZBYTEK SEZNAMU

• plavkoplenky - nemyslím ty jednorázové, ale klasické látkové plavky, které jsou vevnitř uzpůsobené k tomu, aby v případě "větší nehody" nic nepropustili. Měli jsme dvoje - to kdyby se tahle "větší nehoda" stala zrovna třeba někde na pláži, abychom mohli plavečky jenom vyměnit a ne hned běžet na hotel přepírat.
  • krátký overálek s UV filtrem - hodil se na delší pobyt na pláži
  • kožené capáčky - ač Lola ještě nechodí sama, ráda chodí, když se něčeho přidržuje - většinou je bosky, ale do města se nám capáčky hodily.
  • clona na kočárek nebo slunečník - měli jsme clonu od Emitexu a měla jsem sto chutí hodit ji tam do koše, protože ten krám vůbec nefunguje :-D Slunečník jsme nebrali (přece jsme měli tu clonu, že :/ ) a dost nám to chybělo. Kdo má ovšem kočárek s dlouhou stříškou, ten má vyhráno :)
  • pár hraček na písek, nafukovací kruh - oboje se dá koupit i na místě, ale jelikož jsme měli místo v kufru, vzala jsem s sebou naše. Pár dalších hraček jsme měli v příručním zavazadle, pár nových jsme taky koupili v Portugalsku. Dohromady jsme jich ale moc nebrali, dle mých zkušeností si roční dítě v cizím prostředí vyhraje úplně s čímkoli :)
  • náhradní dětské prostěradlo - někde jsem četla, že je dobré si ho vzít s sebou, když člověk "nedůvěřuje" těm hotelovým. No upřímně kdybych jim nedůvěřovala, tak v tom hotelu snad ani bydlet nechci :-D Ale Mr. Happy před odjezdem trefně podotknul, že je zvědavej, kde budeme nahánět čistý prostěradlo, až se Lola třeba pročůrá v noci. Takže nakonec jelo jedno náhradní s náma.
  • župánek - na zahřátí po vylezení z vody
  • osuška - po večerní hygieně jsme používali hotelové, na pláž a k bazénu si Lola ale brala svoji.
  • žínka
  • 1 lahev na mlíko (druhou lahev + hrneček na vodu máte už v příručním zavazadle)
  • kartáč na mytí lahví - taky se to zdá možná jako blbost, ale zkuste umýt láhev normální houbičkou. Co se týče mycího prostředku na lahvičky, kapsičky a další Lolinčiny propriety, chtěli jsme ho pořídit na místě, nakonec se ale ukázalo, že jsme ho ve všech hotelech měli k dispozici.
  • plastová miska a lžička - v jednom z hotelů jsme měli k dispozici jenom velmi omezenou sadu nádobí, takže se nakonec hodily.
  • stan s UV filtrem - většina pláží je v Portugalsku sice skalnatých a je na nich tedy dostatek stínu, některé jsou ale holé a je tedy potřeba stín pro dítě vytvořit. Měli jsme od kamarádů půjčený plážový stan Husky, ale nakonec se neukázal jako zrovna nejlepší volba. Musel se skládat pomocí několika tyčí, což byl na větrných plážích občas nadlidský výkon a navíc byl zbytečně velký. Příště si koupíme jen malý dětský a hlavně takový ten "samoskládací". Bude bohatě stačit a když se zatíží na pár místech kameny, tak neulítne :) Lole jsme navíc vždycky do stanu nasypali plno písku, takže v něm vydržela sedět a hrát si opravdu dlouho.
  • sluneční brýle - děti do 3 let by sice sluneční brýle vůbec nosit neměly, ale k moři nebo na hory se na krátkou dobu doporučují, protože je zde o hodně ostřejší slunko. Nicméně nám stejně byly na nic, Lola si je nechala na očích tak minutu :-D Jsou ale děti, které si je bez problémů nechají.
  • příslušenství ke kočárku - pláštěnka, pumpička, cestovní obal
  • klip na potraviny nebo kolíček - pokud dítě pije UM, je to lepší varianta, než s sebou táhnout zavírací box, abyste udrželi mlíčko v nedotčeném stavu.
  • dudlíky - jeli jsme asi se sedmi dudlíky, vrátili jsme se se třemi :-D
  • náhradní plastový bryndák - jeden už máte v příručním zavazadle. Nemyslím takové ty tvrdé misky na krk, ale normální měkké bryndáky z pevného igelitu - prodávají se třeba v Tescu. Jsou na cestování super, protože je po použití jenom opláchnete pod vodou a nemusíte prát.
  • taška na špinavé oblečení - můžete nějakou pořídit až na místě, ale my jsme už první den měli tolik pobryndaných triček, že jsem byla ráda za tašku, ve které je můžu rovnou skladovat.
  • 2 boxy na jídlo - třeba VIA pohárky nebo prostě malé plastové zavírací boxy - hodí se třeba na nakrájené ovoce.
  • velká plážová deka
  • oblečení - měli jsme pro Lolu oblečení zhruba na týden, věsměs trička s krátkým rukávem, letní kalhoty, kraťasy, šatičky, pár bodyček, pár trik s dlouhým rukávem, jedna mikina, džíny a jedny tlusté ponožky (kdyby se náhodou ochladilo) a pár světlých kloboučků jako ochrana proti slunku. Po pár dnech jsem si tam koupila prací mýdlo - když bylo něco akutně potřeba, přeprala jsem to v ruce, když třeba Lola spala a pověsila vysušit z okna na slunko. Jinak jsme si ale nechali vyprat prádlo každý týden v "coin operated" prádelně - asi za 5 euro bylo prádlo vyprané i vysušené. Prádelny jsou v Portugalsku na každém rohu a hlavně táhnout pro Lolu oblečení na celé 3 týdny by prostě ani nebylo možné.
  • 10 jednorázových plen - ano, skutečně jsme jich měli v kufru jen deset do začátku. Hned druhý den jsme koupili v Lisabonu celý balík. Zrovna tak vlhčené ubrousky jsme měli jen jedno malé balení v letadle, pak jsme je podle potřeby dokoupili na místě - v hotelu jsme používali stejně čistou vodu.
  • pár přesnídávek na začátek - měli jsme pro Lolu jídlo tak na necelé 2 dny (2 obědové přesnídávky a asi 3 ovocné), pak jsme nakupovali na místě.
  • umělé mléko - tak to bylo jediné, co jsme fakt táhli na celé 3 týdny, protože naše značka se v Portugalsku neprodává a nic jiného by Lola nevypila. Alespoň jsme při cestě zpátky měli místo na suvenýry :) Pokud to tak s mlíčkem taky máte, doporučuju koupit o balení víc, než byste normálně spotřebovali - my jsme koupili na 3 týdny 4 balení a Lola je nakonec skutečně všechny spotřebovala, protože jí zrovna rostly stoličky, takže nechtěla pár dní nic jíst a jenom pila mlíčko. I ostatní dny ale vyžadovala víc mlíčka, než normálně doma vypije, takže jsem byla ráda, že jsme zásobení.
  • lékárnička - nepotřebovali jsme vůbec nic, ale pro jistotu jsme měli s sebou: Fenistil roll-on, Panthenol, Nurofen baby, Smecta, voděodolné náplasti, Jakoubek na zoubky, Sterimar, teploměr
  • kosmetika - sprchový gel, šampon, kartáč na vlasy, zubní kartáček + pasta, nůžky na nehty, Sudocream, tělové mléko (Lola je atopik, takže používáme A-dermu)
  • opalovací krém UV 50 - jedno balení nám bohatě stačilo, dá se ale samozřejmě v případě potřeby zase na místě dokoupit.

No... Snad jsem na nic nezapomněla :) Měla jsem všechno napsané na seznamu a poctivě si do něho dopisovala všechny nápady, pokud si ale snad časem vzpomenu, že jsem třeba něco přihazovala na poslední chvíli, ještě seznam doplním. Ale domnívám se, že takhle je kompletní. Je třeba ho ovšem doplnit o seznam příručního zavazadla z předchozího článku.

Když jsem si před odjezdem psala s kamarádkou, která už má první dovolenou s prckem dávno za sebou, povzdechla jsem si, že doufám, že jsem nezapomněla na nic důležitého. Ona trefně poznamenala, že jediné, co nesmím zapomenout, je Lola a Mr. Happy. Cokoli jiného si totiž v případě potřeby dokoupím na místě. No a tak to skutečně je.

18 komentářů:

1. Ješin, to je zoznam. :D Mám dojem, že snáď polovicu vecí doma ani nemáme. :-o :D Tak uvidíme, ako podovolenkujeme. :)

Odpovědi
    1. No ono je to s dětma v tomhle mazec - strašně jsme se s přítelem smáli tomu, jak jsme se sáhodlouze balili do velkých kufrů, když jsme jezdili na dovolené sami. Teď jsme byli schopní sami sebe sbalit za deset minut do baťůžků a zase Lolu jsme balili celý den :-D
      Ale je samozřejmě otázka, kam a na jak dlouho člověk jede. Třeba po Čechách bysme toho měli určitě míň.

Vymazat
  2. Mohu se zeptat, proč by děti do 3 let neměly nosit sluneční brýle? Jsem o tom nikdy neslyšela a naše (dvouletá) princezna má asi čtvery brýle a moc ráda je nosí... S.

Odpovědi
    1. Skoro žádný očař ani optik to nedoporučuje z toho důvodu, že se oko do těch 3 let ještě vyvíjí a bežným nošením slunečních brýlí se začne prostě vyvíjet špatně... Může se tím pak vyvolat hlavně světloplachost nebo i jiné vady. Z toho důvodu by se měly takhle malým dětem chránit oči třeba jenom kšiltem nebo slunečníkem na kočárku. Na slunko by si oči v tomhle věku měly naopak zvykat, ve střední Evropě není tak ostré. Před časem jsem tohle téma dost "googlovala" a našla jsem jen hrstku odborníků, kteří doporučovali brýle - ale to je jako se vším, vždycky se najdou lidi s oběma názory... Já teda zrovna nepatřím k lidem, kteří slepě věří všemu, co řekne lékař - ale zrovna tohle mi přijde dost logické... Hlavně ta světloplachost. Pokud dáváte brýlky až od dvou let, tak už snad ta hrozba tak velká není. Ale jsou lidi, kteří dávají brýle už miminům.

Vymazat
    2. Tento názor podpořím, moje známá je vyhlášená ortoptistka a sdělila mi to samé. Nedoporučuje brýle do 3 let právě kvůli vývoji zraku a světloplachosti. My tedy dávali brýle synovi dříve na kolo, kvůli létajícím muškám a tak, ale to bylo na krátké chvíle. Jinak opravdu jen kloboučky se širokou krempou.

3. Super, díky moc za odborný názor! :) Sama jsem to slyšela a četla už hodněkrát, ale teď vůbec nemůžu žádný pořádný článek o téhle tématice najít :-D

4. Moc Vám děkuji za odpovědi! Toto fakt slyším prvně, ale dává mi to smysl, tak jdu schovávat brýle :-) S.

Vymazat
    5. Tato informace je pro mě tedy úplně nová a slyším to prvně, myslím, že brýle používáme od dvou let a nic dítěti není, oči má v pořádku, každopádně bych uvítala, kdyby o tomto třeba rodiče někdo informoval, např. pediatr. A UV záření tedy očím nevadí? Myslela jsem si, že se brýle nosí hlavně kvůli tomu (když pominu to, že to je třeba pro to oko nepříjemné - např. při cestě autem..)

6. Já myslím, že proti tomu UV záření právě dítěti ve střední Evropě stačí jen ten kšilt nebo slunečník...

3. No tak všechny 3 články jsem přečetla a teda mazec! Přesně jak psala Maja - polovinu věcí ani nevlastníme :-D Jak jste to vše do kufrů narvali? My máme s ročním děckem za sebou let a 5 denní dovolenou v cizině, ale bylo to trochu jiné, měli jsme tam zázemí. Ale některé věci já prostě neřeším a tudíž netahám, říkám si, že je to dovolená, tak to bez toho (nevím, např. plastová miska) přežijem. Ale teda skláním se před tím, že jsi dovolenou tak pečlivě plánovala.
    S těma brejlama je to pro mě taky nová informace

1. Jo tak když má člověk zázemí, to se to cestuje :-D

Upřímně, pro nás nebyl problém ty věci brát všechny s sebou (mimochodem celý tenhle seznam je v tom červeném kufru na první fotce, ono to zase nebylo tak hrozné, jak se vám asi na první pohled zdá :-D ), protože jsme věděli, že Lola nebude mít jediný důvod k jakémukoli neklidu. Člověk vždycky stojí před rozhodnutím - buď se mu to absolvovat nechce a přijde mu to zbytečně komplikované, nebo se dívá na svět z jiné strany a přijde mu super, že něco takovýho může s tím dítětem zažít a bere to jako výzvu :) Když se cestuje s miminem, tak - pokud má být opravdu spokojené - se musí počítat s tím, že nejde dělat moc kompromisů... Ono malým dětem moc nejde vysvětlit, že "je to přece dovolená, tak to musíme přežít" :-D

Vymazat
  4. Super! Židlička objednána. Díky za tip!

Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem ti dala dobrý tip :) My už ji máme od Vánoc a opravdu velmi hojně využíváme!

Vymazat
  5. Měli jste to opravdu dokonale připravené, myslím, že se mi ten seznam bude někdy hodit (tímto za něj díky), protože jsem si na naší dovolenou vůbec žádný seznam nedělala, ale je fakt, že nám nic nechybělo....emh, tedy kromě chůvičky :)

Odpovědi
    1. My jsme chůvičky taky neměli, ale protože jsem je ani nechtěla, stejně si neumím představit, že bych od ní odešla na dovolené tak daleko, že bych ji nemohla už slyšet... Bála bych se toho :-D :-D

Vymazat
    2. My jsme ji chtěli pro jistotu, nechtěli jsme chodit daleko, ale nakonec nevadilo, že jsme jí neměli, protože stejně odmítala spát v cestovní postýlce, takže vždy jeden z nás zůstával s ní.

6. super!!!! díky moc:) opisuju:-D na pas jsme si vzpomněli 10 dní před odjezdem... klasika...

Odpovědi
    1. my jsme takhle právě už jednou měli naplánovaný výlet do Vídně, který nakonec padl, protože jsme si vzpomněli, že nemáme pro Lolu pas :-D Do Portugalska už jsme naštěstí nezapomněli :)
      Ale nechali jste si udělat ten "zrychlený", ne? Ten prý v krizi vystaví i do druhého dne.