neděle 20. července 2014

cestování s ročním dítětem / část 2. - jak přežít let

Píšu nejdřív o letu, než napíšu celý seznam zavazadel - aby se mi neduplikovaly věci v příručním zavazadle i kufru.

Let byl náš největší strašák, protože jsme absolutně neměli páru, jak bude Lola reagovat třeba na změny tlaku či na to, že musí být při vzlétání a přistávání připoutaná...
Naše obavy byly ale absolutně zbytečné. Oba lety (každý 3,5 hodiny) probíhaly absolutně v pohodě - taky jsme na to byli řádně vybaveni :) Při prvním (večerním) letu Lola dokonce na hodinu usnula. Při zpátečním (odpoledním) usnula už na letišti, takže celý čas v letadle probděla, ale vůbec to nevadilo.

Do letadla doporučuji dítěti obléct něco ultra pohodlného, jednak abyste eliminovali jeden z faktorů možného neklidu a taky proto, že je pravděpodobné, že dítě v průběhu letu usne. Lola měla triko a tepláky + navrch jedno triko s dlouhým rukávem - kvůli klimatizaci v letadle.

Co jsme tedy měli s sebou v příručním zavazadle?
  • 1 přesnídávka/obědová sklenička (Lola v obou případech snědla už na letišti)
  • plastová lžička
  • 2 kapsičky s ovocnou přesnídávkou nebo jogurtem
  • omyvatelný bryndák
  • 3 ovocné tyčinky Alnatura (oblíbená pochoutka)
  • 1 velká lahvička na mlíčko v termoobalu
  • termoska s teplou vodou
  • zásobník na UM s mlíčkem - měli jsme s sebou pro jistotu 4 dávky, spotřebovali jsme 2
  • 1 netekoucí hrnek s vodou nebo malý Rajec s pítkem (záleží, z čeho dítě pije vodu)
  • 5 jednorázových plenek
  • vlhčené ubrousky
  • přebalovací podložka
  • oblečení na výměnu (měli jsme jeden komplet set - na cestě tam jsme nevyužili, na cestě zpátky se VELMI hodil :-D )
  • deka + polštářek (taktéž jsme velmi využili, Lola se svým vlastním polštářem a dekou velmi snadno usínala - a to všude - v letadle, ve vlacích, autobuse i v hotelu)
  • hračky - stálice i nějaké to překvapení + pár knížek
  • dudlík na řetízku + 1 náhradní dudlík v obalu
  • iPad s pohádkami - v našem případě konkrétně s prasátkem Peppou - ač normálně tento typ zábavy pro nejmenší děti moc neuznávám, je nutné podotknout, že na cestách to byla velmi důležitá část výbavy. Je to výjimečná situace, ve které dítěti mohou být povoleny výjimečné věci, a co si budeme povídat - když se už Lola v letadle nebo vlaku začala opravdu nudit, Pepina zabrala vždycky :)
  • sáček na špinavé oblečení - měla jsem ho cestou tam (nevyužila jsem), na cestu zpátky jsem ho zapomněla zabalit a velmi mi chyběl :-D
  • Kibi - nebo nějaké jiné nosítko. Není to úplně nezbytné, ale docela se nám hodilo - když jsme si u brány složili kočárek, dala jsem si Lolu do Kibi a měla jsem volné ruce na to vzít do nich nějaké to příruční zavazadlo, deku, hračky, mikinu a všechno možné, co se kolem nás za tu chvíli už válelo :-D
  • papírové kapesníčky
  • očkovací průkaz
  • pas
Pepina na cestách forever :)

Co je dobré vědět
  • informace, kterou jsem sama dopředu sháněla po všech čertech - umělé mlíčko si MŮŽETE namíchat až v letadle :-D - trochu jsem se totiž bála situace, kdy budu muset na kontrole vysvětlovat bílý prášek v příručním zavazadle...
  • dítě má nárok na vlastní "příruční zavazadlo" obsahující občerstvení po dobu letu a pobytu na letišti - zde neplatí žádná omezení, pro dítě do 2 let můžete mít kolik čeho chcete a navíc toto zavazadlo můžete mít skutečně mimo vaše příruční zavazadla = malé místo navíc se hodí. My jsme se při obou letech raději jídlem a mlíčkem nadprůměrně zásobili, protože se samozřejmě může stát, že bude letadlo zpožděné nebo prostě dítě zrovna dostane "žravou" :-D
  • rodina s dítětem v kočárku má automaticky nárok na "priority boarding" - tzn. ač přijdete k bráně třeba jako poslední, budete do letadla nastupovat jako první, abyste měli čas se s dítětem pohodlně usadit. V Portugalsku jsme měli nárok dokonce na priority check-in.
  • kočárek budete skládat až u brány, celou dobu na letišti ho můžete mít u sebe. Kočárek vám přepravují zdarma. Až letadlo přistane, zase vám ho přinesou k východu z letadla.
  • velmi doporučuji pořídit si obal na složený kočárek. Jsem opravdu ráda, že jsme obal měli, protože byl velmi špinavý, když nám ho přinesli - naštěstí to tedy odnesl jenom obal, který se snadno vypere. Navíc když máte obal, můžete v něm nechat i veškeré příslušenství ke kočárku - pumpičku, pláštěnku, sluneční clonu či slunečník a taky neriskujete ztrátu např. upadlého kolečka v průběhu letu či podobně.
  • existují taxi společnosti, které vás dovezou na letiště a zajistí za malý poplatek i autosedačku - je dobré si toto však zajistit alespoň 1 den dopředu

A jak tedy lety probíhaly
  • let do Portugalska měl hodinu zpoždění, ale protože je na letišti několik dětských koutků, nebyl to velký problém. Při kontrole Lolino zavazadlo s jídlem nikdo moc neprohlížel, jen ho nechali projet tunelem. Rentgenem jsme taky museli nechat projet složený kočárek. Když bylo letadlo připraveno, přednostně jsme se tedy usadili a přemýšleli, jak bude Lola snášet vzlet. Ta si samozřejmě ani nevšimla, že se něco děje a prohlížela si knížku :) Tento let byl absolutně vyprodaný, takže jsme museli mít Lolu celou cestu na klíně. Asi hodinu a půl ji bavilo hrát si s hračkami a knížkami, pak už se začala trochu vztekat, tak jsme nasadili náš největší trumf - tablet s pohádkami. Ten funguje spolehlivě vždycky, Lola se tedy hodinu koukala na pohádky a pak u nich na poslední hodinu usnula - spala i s připoutaným pásem - s dětským, který se připojuje k dospělému pásu, má dítě celkem dost možnosti pohybu či otáčení, takže i spánek s ním docela šel. V Lisabonu jsme byli domluveni s majitelem hotelu, že nás na letišti vyzvedne autem s dětskou autosedačkou - v Portugalsku je totiž docela problém sehnat taxi s autosedačkou. Bylo prima, že jsme nemuseli po přistání řešit, jak se dostaneme do apartmánu. Lole se trochu po přistání kvůli dřívějšímu probuzení rozhodil režim, lítala po apartmánu a řechtala se do 2 hodin ráno :-D Druhý den se jí zase režim srovnal.
  • let z Portugalska do Čech byl o něco vtipnější :) Ač je sice taktéž povoleno vzít si do letadla jídla pro dítě, kolik potřebujete, je to tu o dost víc hlídáno. Uklidněni předchozím letem jsme si nabalili jídla pro Lolu snad ještě víc (co kdyby bylo zase zpoždění), čímž jsme si to trochu zavařili a strávili jsme na kotrole 20 minut, během kterých pracovníci každou lahvičku, skleničku či kapsičku projížděli 4x rentgenem, načež na několik inkriminovaných kousků přivezli speciální černý box na kontrolu tekutin, který skenoval jejich přesný obsah. Strašně jsme se tomu smáli, protože paní byla s našimi přesnídávkami opravdu velmi důležitá, ani se na nás neusmála (co kdybysme v těch lahvičkách fakt měli bombu, že). Když zjistili, že lahvičky jsou "čisté", pustili se nás dál :) Lola tentokrát usnula v kočárku už před odletem, spala asi hodinu a tudíž celý let probděla. Probíhal ale dost podobně, jako ten předchozí s tím rozdílem, že tentokrát byl let poloprázdný, takže Lola měla svoje vlastní sedadlo mezi námi a také jí letuška přinesla pastelky a časopis. Lola se mimo to bavila tím, že mi cuchala vlasy nebo se na sedačce ohlížela dozadu a pokřikovala na spolucestující :)
Na letišti v Portugalsku - potřebovali jsme už složit kočárek, tak se spící Lola přesunula na sedačky :)

14 komentářů:

1. Skvělá práce. Já bych si s miminkem netroufla. Vlastně ani teď s dětmi, ale oni jsou velmi specifické. Obdivuji a trošku postrádám "normální" akce se "zdravými" dětmi... Připadám si pak jak exot, když vím, co se i s malým dítětem dá zvládnout. Kde se shání obal na kočárek?

Odpovědi
    1. Cestování - stejně jako cokoli jiného - s autistou by určitě nebylo vůbec jednoduché... Obdivuji vás, jak se synovi věnujete. I když je mi jasné, že jste často vyčerpaná a dovolená by vám rozhodně bodla...

Obal na kočárek máme tento: http://www.emitex.cz/cestovni-obal-na-kocarek-cerny/ - sedí prakticky na všechny kočárky.

2. Světácká mami,
    kam se ti dá poslat e-mail?

1. Milá Rosi,
      napiš mi na tereza@puntiky.cz
      Jo a na kurz u Myyny jsi měla jít před měsícem! Bysme se bývaly potkaly a byla tam i Klára z Pondělí :)

Vymazat
  3. Skvělé informace. Ze svých zkušeností vím, že tyhle nejmenší děti, jsou kupodivu nejlépe přizpůsobivé dané situaci. Ale to naplánování jste důležité a to jste měli skvěle. Já tomuhle fandím. Vlastně jsme bez dětí nebyli nikdy na dovolené sami. Osobně mi to přijde divné, abych si já užívala a oni ne. Možná jsem divná máma,ale děti k rodičům patří i na dovolených. Přeji pohodové dny.Věra

Odpovědi
    1. Určitě je to cestování s menšími jednodušší, ale na druhou stranu s těmi většími je pak víc aktivit na samotné dovolené :) Všechno má něco, těšila jsem se teď a budu se těšit i až bude Lola starší. Jinak jsem teda asi taky divná máma, ale neumím si představit, že bych kamkoli jela bez Loly si "od ní odpočinout". Ani mi nejde přes prsty to napsat. Vůbec bych si to neužila a bylo by mi smutno. Když jsem byla dítě, jezdili jsme s našima taky všude a úplně od malička. A to jsme byli tři sourozenci! :)

Vymazat
  4. Napadl mě ještě jeden bod, co mě zaujal na letišti (a nechci kvůli tomu psát článek :-) - na letišti Ruzyně se dají po odbavení už v té části za kontrolou půjčit kočárky (golfky) pro děti (volně přístupné, bez poplatku, pokud vím). Neumím popsat, kde se přesně nachází, ale jsou tam! :-) (kdybych s sebou měla nějaký šátek nebo plenku, kterou bych na ně dala, tak bych si je klidně vypůjčila) S.

Odpovědi
    1. Jo, to je dobré, to jsem vůbec nevěděla, ale teda vlastně ani nezjišťovala, nevadilo nám nechat si svůj kočár a odevzdat ho až u letadla, přijde mi to docela praktické :) Každopádně díky za tip, třeba se bude ještě někdy hodit!

Vymazat
  5. Je skvělé, že se Lola hezky zabavila, u nás už tato výbava moc nefungovala, respektive ano, na mnohem kratší dobu, takže potom následovalo putování po celém letadle. Jelikož doma máme tablet a oba ho používáme nevidím důvod proč ho dítěti zakazovat - povolujeme jen na určitou dobu a jen určité věci na něm, ale povolujeme, možná už to tedy nebylo takové "terno" :) takže za mě (která navíc nesnáším letání a jsem celou dobu nervózní) byl 2hodinový let maximum. Na druhou stranu to je taky ale blbé v tom, že vlastně když během takto kratší doby usne, tak musíte dítě za chvilku už hned zase budit kvůli poutání...takže na to je zase asi lepší delší let. No těžko říct :) také mě zaujala vaše výbava jídlem a pitím :) u nás to moc nezabírá, ale měla jsem s sebou mlíčko v krabičce s brčkem, které jsem přelila do láhve, sice bylo studené, ale prošlo. A jinak jen trochu vody a to bylo vše, bála jsem se právě kontrol, tak jsem si říkala, že krom mlíčka to ostatní na letišti někde seženeme - v případě nouze a nebylo to ani potřeba. Jinak v Praze je opravdu skvělý ten hrací koutek, ale je potřeba počítat s tím, že ne všechna letiště jsou takto vybavena.

Odpovědi
    1. Určitě je to se starším dítětem už zase o něčem jiném, my když jsme museli Lolu poutat během spánku, tak jen na chvilku pootevřela oči a pak hned zase spala - ty malé prostě když spí, tak spí :-D S většími je to už těžší.
      Jinak iPady máme doma taky dva a taky je Lole občas povolujem, obzvlášť, když nás vidí, že na nich něco děláme... Ale i pro ty malé děti je to závislost, takže se spíš snažíme omezit používání iPadu před ní. Jinak taky vyloženě nevidím důvod, proč běžné věci zakazovat, ale z vlastní zkušenosti vím, že když jí ho dám, tak u něj bude sedět i dvě hodiny, což už se mi zase moc nelíbí :-D
      No a s tim jídlem... Lola je prostě trochu Otesánek. Jakmile si vzpomene, že by něco chtěla jíst nebo má na něco chuť, tak přes to vlak nejede :-D Takže proto ty zásoby... Navíc ona se prostě dokáže jídlem i zabavit :-D Ale přes kontrolu všechno prošlo, nic nám nikde nezabavili. Informovala jsem se na letištní infolince i dopředu a tam mi řekli, že jediné, co se může stát je, že po mně budou chtít, abych to před nima ochutnala.

Vymazat
    2. :) já mám zkušenost, že když jsem nechala volnost, tak sice vydržela koukat třeba cca 40 minut, ale potom jí to přestalo bavit. Ale i tak to limitujeme, určitě je to lepší. To je právě skvělé, když děti jídlo zabaví a jsou jedlíci :) u nás jakoby jídlo moc nezabírá, protože nejí často i to, o čem vím, že to má ráda, takže třeba nepochodím, spíše jí zaujme víc něco nového, potažmo samozřejmě něco "zakázaného" :) ale kdybych věděla, že mám takhle hezky jedlíka, taky bych si udělala zásoby.

6. Všechny Vaše tipy hltám :) I tento, cesta letadlem s podobně starým mrňousem nás čeká. Takže děkuji velmi, že jste si dala práci to všechno sepsat.
    Myslíte, že byste si vzpoměla, jaké hračky se na takovéto cestovaní hodí? Syn si nejvíc vyhraje s hrncem a pokličkou, takže s hračkama do letadla mám trochu dilema :(

Odpovědi
    1. Ono je to dost individuální, Alánek se nejvíc zabaví u knížek, Lola si třeba zase ráda na cestách hrála s figurkami zvířátek. Děti ale dost často překvapí a v novém prostředí, jako je pro ně letadlo, toho ani moc nepotřebují. Pamatuju si, že Lola si třeba docela dlouho prohlížela manuál k evakuaci latadla. :D Tereza

Vymazat
    2. A taky dost pomáhalo nějaké "zobání" v podobě křupek nebo malých sušenek.